Jornada Salut i Alimentació

Jornada: Salut i Alimentació

La Fundació Agrupació amb la col·laboració del Departament de Salut de la Generalitat han organitzat la jornada “Salut i Alimentació”.

La Fundació Agrupació, amb la col·laboració del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya han organitzat una jornada de Salut i Alimentació per tal de debatre com i quan podem intervenir en els trastorns del comportament alimentari.

La influència social provoca el 85% dels casos de trastorns de la conducta alimentària.

Els trastorns de la conducta alimentària afecten fins a 5 de cada 100 noies joves i 1 de cada 200 nois.

Els mitjans de comunicació, la família i els grups de relació en són els principals agents de transmissió.

La influència social i cultural és la causa que hi ha al darrere del 85% dels casos de trastorns de la conducta alimentària (TCA), segons han recordat un grup d’experts en el decurs de la Jornada "Salut i alimentació. Com i quan podem intervenir en els trastorns del comportament alimentari", celebrada a l’Ateneu Barcelonès. Els experts concreten la influència social en l'actual model estètic femení, vigent des dels anys seixanta del segle passat.
Ponència Dr. Josep Toro Trallero

Els TCA afecten 4 o 5 noies adolescents joves de cada 100 i 1 noi de cada 200. La subdirectora general de Promoció de la Salut, Carmen Cabezas, ha obert les sessions tot destacant l'origen multicausal d'aquests trastorns i la necessitat d'abordar-ne el tractament des d'una perspectiva multidisciplinària. Per això s’han inclòs les estratègies per evitar-los dins del Pla interdepartamental de salut pública (PINSAP).

A l’hora d’abordar aquesta problemàtica cal destacar el paper de la Taula de Diàleg per a la Prevenció dels TCA, creada el 2012, liderada per l'Agència Catalana del Consum i que aplega un total de catorze institucions. Una de les activitats lligades a la Taula i desenvolupada des del Departament de Salut és un canal temàtic dins del Canal Salut.
Ponència Dr. David Sánchez-Carracedo

Els experts participants en la Jornada han explicat que s'han incrementat les pràctiques de risc, com ara les dietes sistemàtiques i autoadministrades, el recompte sistemàtic del contingut calòric dels aliments i la provocació esporàdica de vòmits compensatoris per no incrementar el pes. També han destacat que més d'un 65% dels adolescents catalans estan insatisfets amb el seu cos.

Durant les sessions s'ha parlat de com es poden millorar les accions preventives, començant per oferir informació que visibilitzi els riscos per a la salut de determinades conductes. També s'ha incidit en la necessitat de potenciar el control efectiu sobre els hàbits de la salut i la modificació dels suports socials i de l'entorn del pacient perquè l'acompanyin en la consecució dels objectius.
Ponència Sra. Beatriz Galilea
Ponència Sra. Sònia Ferri
Ponència Dr. Vicente Turón

Aquesta Jornada ha estat organitzada per la Fundació Agrupació, amb el suport del Departament de Salut. L'Agència de Salut Pública de Catalunya manté amb aquesta Fundació una col·laboració activa i estable al voltant de les estratègies de promoció de la salut, especialment destinades a la infància, i també per a la promoció de l'envelliment saludable. L'any passat ja es va dur a terme una jornada conjunta sobre la prevenció de l'obesitat infantil.