Jornada Maltractament i gent gran

Jornada “Maltractament i gent gran”

La Fundació Agrupació i la Fundació Pere Tarrés organitzen la jornada “Maltractament i gent gran”

Les dues fundacions col·laboren en motiu del Dia Mundial de la prevenció dels maltractaments a la gent gran.
La jornada “Maltractament i gent gran”, organitzada per la Fundació Agrupació i la Fundació Pere Tarrés, va reunir el passat dia 15 de juny de 2011 més de 150 persones al Palau Robert de Barcelona.

"El maltractament és un problema que els propis grans oculten i porten com una creu. Ho veuen com una cosa que és així i que s'ha de quedar en al intimitat de la casa", així de contundent s’ha manifestat Lola Toledano, treballadora social, en una de les taules rodones que s’han organitzat aquest matí en la jornada “Maltractament i gent gran”, organitzada per la Fundació Agrupació i la Fundació Pere Tarrés, que ha reunit més de 150 persones al Palau Robert de Barcelona. Toledano i la resta d’experts han denunciat el maltractament a la gent gran com una realitat que cada dia es fa més evident i que requereix una intervenció multidisciplinar i ràpida per part de tots els implicats. En la inauguració institucional,  Josep Oriol Pujol, director general de la Fundació Pere Tarrés, ha remarcat que “les conseqüències del maltractament a la gent gran són emergents, no perquè abans no existís, sinó perquè és ara quan surt a la llum”, i ha recordat la bona acollida que aquesta jornada ha tingut entre tots els assistents, no només per coincidir amb el Dia Mundial de la prevenció dels maltractaments a la gent gran, sinó “pels escassos espais on es dóna cabuda a un tema tan important com aquest”. En la mateixa línia, Josep Lluís Vilaseca, president de la Fundació Agrupació, ha destacat que la data de realització de la jornada no es va designar per casualitat sinó amb l’objectiu de “donar veu a aquestes situacions injustes”. Una situació de la qual alguns han culpat als canvis socials però que, en paraules de Vilaseca, “no es pot justificar únicament per aquests canvis socials però li afecten directament i s’han d’interpretar”. Respecte al paper de la Administració Pública, Ramon Terrassa, secretari de Família del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya, ha afirmat que "la Generalitat aborda, de forma molt seriosa, el tema dels maltractaments i abusos a gent gran, i s'han posat en marxa un seguit de canvis estructurals que es basen en passar a l'acció, defugir de les proposes vistoses per passar a propostes reals i consolidar un òrgan únic per a tractar aquestes qüestions".

En la conferència “Els canvis socials en l’estructura familiar” Francesc Torralba, doctor en Filosofia i doctor en Teologia, ha destacat com aquests canvis “afecten a  una estructura molt permeable com és la família, i es poden resumir en la multiplicació dels models familiars, de coexistència i convivència, la coprofessionalització de les parelles, la separació de les generacions i l'escàs contacte entre elles i, finalment, en el fet que l'esperança de vida és més elevada i amb una qualitat major". Finalment, també ha fet referència a la vulnerabilitat de l’ésser humà ja que "naixem vulnerables i acabem la vida, sovint, tornant a ser vulnerables i, per tant, en un moment o altre necessitem que ens cuidin. Però, qui?", fent referència a si hauria de ser la família, l'administració, les institucions privades qui haurien d'encarregar-se'n.

En la taula rodona “Com es poden prevenir els maltractaments”, Maria Assumpció Vilà, síndica de Greuges de Barcelona, ha afirmat que "les queixes que rebem al Síndic de Greuges contra l'Administració en aquesta matèria són molt poques. Això ens mostra que tenim una estructura administrativa força forta i ben organitzada". Per la seva part, Josep Miquel Pèrez, tècnic del Servei Escola i Família del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, ha incidit en l’estret lligam entre convivència i educació ja que "si preparem nens altruistes, aconseguirem que el dia de demà, aquests nens cuidin dels altres". Ramon Terrassa, secretari de Família del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya, ha expressat que, en matèria de gent gran, la Generalitat ha decidit centrar-se en la creació d’una xarxa de protecció en l’entorn de la possible víctima i que "establir vincles entre la gent gran i els professionals permetrà una detecció més eficaç dels casos de maltractament". Finalment, Susanna Barranco, directora del documental Ferides, ha declarat que "el 70% de la gent gran no es sent representada per la imatge que es dóna d'elles als mitjans de comunicació".

En la segona taula rodona, “Detecció i intervenció en els maltractaments”, Antoni Yuste, director de Recerca, Innovació i Docència del Consorci Sanitari del Garraf i gerent de la Fundació Privada Sant Antoni Abat, ha assenyalat que "quan treballes amb temes de maltractament, com més en saps, més te n'adones de la seva complexitat i com de difícil és tractar-lo" i que “tot i ser una qüestió, sovint, oculta, hem d'intervenir-hi i tenim l'oportunitat de fer-ho". També Anna Choy, representant dels mossos d’esquadra en el Grup regional d’atenció a la víctima, ha remarcat que per als cossos de seguretat “la gent gran és un col·lectiu vulnerable i, per això, és el nostre objectiu incrementar el respecte i la dignitat cap a ells". Lola Toledano, treballadora social, ha volgut diferenciar entre maltractament i mals tractes ja que “els mals tractes són molt perillosos perquè es consideren una normalitat” i molt sovint són ocultats per les mateixes víctimes, que consideren que “s`han de quedar en la intimitat de casa”.