Jornada Envelliment de les dones des de diferents prismes

Jornada: Envelliment de les dones de de diferents prismes

La Fundació Agrupació i la Fundació Pere Tarrés organitzen la jornada “Envelliment de les dones des de diferents prismes”

La Fundació Agrupació i la Fundació Pere Tarrés han organitzat la jornada “Envelliment de les dones des de diferents prismes” amb la finalitat d’analitzar les diferències biològiques i socials que es donen entre els homes i les dones durant el procés d’envelliment.

La secretària de Família del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya, Dolors Gordi, el president de la Fundació Agrupació, Josep Lluís Vilaseca, i el director general de la Fundació Pere Tarrés, Josep Oriol Pujol, van ser els encarregats d’inaugurar la jornada.

“Fins fa uns anys, les dones lluitaven per estar presents als mateixos llocs que els homes; ara, però, s’ha produït una transformació i aquest canvi ha fet que centralitzin els seus esforços en aconseguir comportar-se en aquests llocs en base a la seva feminitat, és a dir, sense imitar el comportament dels homes”. Així ho va afirmar el Director de la Càtedra Ethos de la Universitat Ramon Llull, Francesc Torralba, en la conferència inaugural de la jornada “Envelliment de les dones des de diferents prismes”. Torralba va repassar les diferents posicions socials que ha ocupat la dona al llarg de la història i els motius que han provocat el canvi del seu rol dins la societat. L’expert va advertir, a més, de la necessitat d’establir polítiques adaptades per millorar les condicions de vida de la gent gran i, en especial, de les dones, i va assenyalar la conciliació com l’àmbit al qual s’han de dirigir els esforços col·lectius. “És cert que el canvi està a les nostres mans però, sols, no ho podem aconseguir”, va insistir Torralba.

A la taula rodona “Com les dones viuen el seu envelliment”, l’escriptora i treballadora social Lola Toledano va destacar les diferències existents entre les dones actuals i les de fa uns anys enrere i va insistir en la necessitat de tenir una bona salut i d’alliberar-se de compromisos per gaudir d’un bon envelliment. Per la seva banda, el director de l’Institut Català de l’Envelliment, el doctor Antoni Salvà, va assegurar que, actualment, la principal preocupació de la Unió Europea és “augmentar l’esperança de vida i fer-ho amb un millor estat de salut, no només actuant sobre els serveis sanitaris si no també a través de l’entorn, del manteniment d’uns bons hàbits de vida i d’una participació més activa en la societat”. Finalment, Mercè Mas, membre del grup de Dones Grans del Consell Nacional de Dones de Catalunya i Vicepresidenta de Dones Mundi, va anomenar el masclisme com el principal estereotip contra el qual lluitar i va apostar per dur a terme un canvi de model: “El nivell social que tenim les dones dins les institucions no és el que ens pertoca. Hem d’aconseguir aquelles mesures que ens ajudin a canviar aquesta situació”.
Ponència Sra. Lola Toledano
Ponència Dr. Antoni Salvà

En la segona taula rodona, “Les pensions, l’economia i l’envelliment en les dones”, Carlota Palet, advocada i directora de l’Escola de Pràctica Jurídica de l’Il·lustre Col·legi d’Advocats de Terrassa, Elvira Climent, membre de la Junta de Fatec i del Col·lectiu pel Dret de les Dones Vídues, i Albert Quiles, director d’Acció Social Amics de la Gent Gran, van avaluar la conjuntura actual de les pensions i van analitzar el fenomen de la soledat no volguda, un estat que afecta especialment a les dones: “Un 40% de les persones que viuen soles se senten soles i, d’aquestes, el 90% són dones”, va afirmar Albert Quiles. Per la seva banda, Elvira Climent va insistir en la visió deteriorada que es té de les dones vídues i va recordar la labor que desenvolupa el col·lectiu al qual pertany: “Volem evitar que se sentin grans i com si fossin una nosa, que és precisament com se senten en certs àmbits de la societat”.
Ponència Sra. Carlota Palet
Ponència Sr. Albert Quiles