Taula de debat "Salut i conducció"

La Fundació Agrupació i la Fundació RACC han organitzat conjuntament una taula de debat sobre “Salut i conducció”, a l’Aula Magna de la Universitat de Barcelona.

Ha tingut lloc el dia 4 de juny a l’Aula Magna de la Universitat de Barcelona, on han assistit 83 persones.

La directora de la Fundació Agrupació, la senyora Imma Playà, va explicar que aquesta taula de debat s’emmarca dins del conveni de col·laboració que tenim amb la Universitat de Barcelona i aquesta activitat s’ha organitzat conjuntament amb la Fundació RACC. Tot seguit va donar la benvinguda i va presentar els tres ponents.

El doctor Antoni Salvà, director general de la Fundació Salut i Envelliment de la UAB, va explicar que el canvi demogràfic que hi ha hagut s’ha produït bàsicament per 3 fenòmens: la baixa mortalitat infantil, la baixa natalitat i la major longevitat. També va parlar de la capacitat intrínseca, i la diferència entre aquesta i la capacitat funcional, “que és l’ajuda tècnica que corregeix la meva capacitat intrínseca”. Va detallar un a un els dominis de la capacitat intrínseca (locomotora, cognició, psicològica, sensorial i vitalitat). També va destacar el paper que juguen els canvis fisiològics i les malalties freqüents en les persones grans, com els problemes de visió, d’audició, l’atenció... així com el tema dels medicaments i com afecten a la conducció.

Ponència Dr. Antoni Salvà

El senyor Lluís Puerto, director general de la Fundació RACC, va continuar la taula de debat explicant que fa dos anys van iniciar un projecte conjuntament amb l’Institut Guttmann per tal de crear una eina amb l’objectiu de que les persones grans que volen seguir conduint puguin autoavaluar-se a casa a través d’un test, per tal que puguin tenir una valoració de com estan. Va destacar que aquesta eina no té validesa en diagnòstic mèdic. Aquest test d’autoavaluació està publicat a internet, i és públic i gratuït. El test contempla 7 exercicis on s’aborden 6 capacitats cognitives com: l’atenció sostinguda, atenció dividida, treballar la memòria visual, la inhibició, la flexibilitat i l’organització.

Ponència Sr. Lluís Puerto

El director general del Servei Català de Trànsit, el senyor Juli Gendrau, va mostrar estadístiques sobre morts i ferits greus en l’actualitat. També va destacar el risc per a les persones grans en zona urbana e interurbana. Un altre factor a tenir en compte “és el de la fragilitat de les persones grans”. Per últim també va destacar opcions a tenir en compte en la renovació del permís de conduir, i va citar diverses mesures de prevenció.

Ponència Sr. Juli Gendrau

Abans del torn obert de paraules, l’Intendent Major de la Guàrdia Urbana de Barcelona, el senyor Juanjo Vilanova va exposar les xifres de l’accidentabilitat i les principals mesures de prevenció.