Jornada Obesitat Infantil

Jornada: Obesitat Infantil

La Fundació Agrupació amb la col·laboració del Departament de Salut de la Generalitat han organitzat la jornada “Obesitat Infantil”

La Fundació Agrupació, amb la col·laboració del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya han organitzat una jornada d’Obesitat Infantil per tal de debatre des de diferents perspectives sobre els factors que incideixen en l’augment d’aquesta patologia.

“El 25% dels nens i nenes d’entre 3 i 7 anys tenen sobrepès i entre un 3 i un 4% pateixen una obesitat declarada”. Així ho va afirmar el president del Col·legi de Metges de Barcelona, Miquel Vilardell, encarregat d’obrir, juntament amb el president de la Fundació Agrupació, Josep Lluís Vilaseca, i el secretari de Salut Pública del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, Antoni Mateu, la jornada “Obesitat infantil”.

La conferència inaugural va comptar amb la participació del doctor Albert Feliu, representant català del grup de treball sobre Obesitat Infantil de la SEEP, qui va reclamar una major atenció a la gent afectada per la malaltia. “Els nostres fills són més obesos que nosaltres. Avui en dia, tenim els índexs més elevats d’obesitat infantil i aquest canvi de tendència demostra que comença a ser necessària una modificació de la nostra conducta”. Feliu va destacar també la dieta mediterrània com a un dels principals factors preventius i va subratllar la importància de tractar la malaltia tenint en compte sempre els problemes psicosocials que se’n poden derivar. “L’obesitat no només afecta a nivell físic perquè pot ser que els nens de l’escola es riguin de qui la pateix i això genera un sofriment que és molt difícil de detectar”.
Ponència Dr. Albert Feliu

A la taula rodona d’experiències, la doctora Elena Cabeza, de la direcció general de Salut Pública i Consum de la Conselleria de Salut, Família i Benestar Social de les Illes Balears, va presentar un projecte 2.0 per a la prevenció de l’obesitat infantil a les Illes Balears i va destacar la necessitat d’analitzar l’entorn a l’hora d’actuar sobre la patologia. Per la seva banda, la doctora Norma Irene García, de la Unitat d’Obesitat Infantil de l’Hospital Materno-Infantil Vall d’Hebron, va parlar sobre el programa “Nens en moviment”, una iniciativa que busca no només tractar els nens que pateixen obesitat si no prevenir una afectació que cada cop afecta més gent. Finalment, la doctora Conxa Castell, de l’Agència de Salut Pública de Catalunya, va oferir un resum dels diversos projectes de prevenció que formen part del programa PAAS.
Ponència Dra. Elena Cabeza
Ponència Dra. Norma Irene García
Ponència Dra. Conxa Castell

L’acte va acabar amb la conferència “Factors personals i ambientals en l’obesitat infantil: entre la indicació i l’adherència terapèutica”, on la psicòloga i directora de l’Institut de Trastorns Alimentaris, Montse Sánchez, va insistir en el paper modulador de la família i l’escola sobre l’entorn i va demanar més esforç a l’hora de tractar aquesta patologia. “Tenim la idea equivocada que si una persona no s’aprima és perquè no vol o no té capacitat de control, però hem de ser conscients que nosaltres no manem sobre el nostre cos i que, per tant, són altres els factors que influeixen en l’aparició de l’obesitat”.
Ponència Montse Sánchez