Jornada: “NO al Maltractament a les Persones Grans”

La Fundació Agrupació i l’Agència de Salut Pública han organitzat la jornada sobre “NO al Maltractament a les Persones Grans”.

La Directora general de Famílies de la Generalitat de Catalunya, la Sra. Roser Galí; el Dr. Miquel Vilardell Tarrés, Patró de la Fundació Agrupació; i la Dra. Carmen Cabezas, Subdirectora general de la Subdirecció general de Promoció de la Salut de l’Agència de Salut Pública, van ser els encarregats d’inaugurar la jornada.

L’acte es va celebrar el passat 11 d’octubre a La Sala Cotxeres del Palau Robert de Barcelona i va reunir més de 130 persones.

La conferència inaugural va anar a càrrec de la Dra. Begoña Roman, doctora en filosofia per la Universitat de Barcelona, especialitzada en l’ètica aplicada sobre la qual imparteix docència en diferents màsters i postgraus. La seva presentació es va centrar a explicar de forma breu les causes per les que succeeixen les situacions de maltractament. Per arribar a solucionar aquesta situació, va destacar les anomenades tres esferes de reconeixement. Aquestes esferes propicien reconèixer la identitat de l’altre i respectar-lo. Paral·lelament, va destacar el fracàs de les polítiques de gènere i els esforços que encara fan falta per arribar a erradicar el maltractament. Com a conclusió, entre d’altres qüestions, va remarcar com a element cabdal la necessitat d’un canvi de paradigma, que permeti anticipar-nos a escenaris d’envelliment, donades les noves característiques sociodemogràfiques de la nostra societat actual.

A la taula rodona “Intervenció davant els maltractaments”, la Sergent Montserrat Escudé, cap de la Unitat de Proximitat i atenció al Ciutadà de la Policia de la Generalitat-Mossos d’Esquadra, va destacar els principals fets delictius associats al maltractament i la intervenció policial amb persones grans en l’àmbit de la prevenció. Va fer ús de la figura de l’Iceberg com a mostra del problema de maltractament a les persones grans, donat que molts casos no es denuncien i per tant, són desconeguts pels professionals i la societat en general.

El Sr. Jordi Muñoz, president d’EIMA (Associació per la Investigació dels Maltractaments a les Persones Grans), va parlar sobre l’actuació dels professionals de l’àmbit social en aquestes circumstancies. La seva exposició es va centrar en les possibles formes de prevenir i fer front al maltractament; entre d’altres, a través de la sensibilització, evitant l’aïllament i propiciant el contacte social, així com utilitzant recursos legals preventius i recursos específics PGM.

El Dr. Josep Arimany, del Col·legi de Metges de Barcelona, va explicar l’atenció a la víctima de maltractament. Va tractar la legislació envers el maltractament a les persones grans, i va assenyalar la manca de dades quantitatives que donin una idea de la problemàtica, per tal de prendre mesures el més adients possibles. Donat que, “protegir la gent gran és responsabilitat de tots” es va valorar la col·laboració interdisciplinària i la formació de personal sociosanitari com a elements claus per a abordar aquesta situació, que facilitarien la detecció precoç d’aquesta xacra.

Ponència Sergent Montserrat Escudé
Ponència Sr. Jordi Muñoz
Ponència Dr. Josep Arimany

A la segona taula rodona, “Prevenció dels maltractaments en diferents àmbits”, la Sra. Mariona Rustullet, directora tècnica de SUMAR, va explicar el nou model de centres i serveis que gestionen a Catalunya. Tota l’organització està orientada a millorar el servei a les persones dels serveis. A través de la seva experiència professional, va remarcar que la peça clau és l’esperit dels treballadors dels centres els quals creen espais “per viure i no per morir”. A més, van compartir amb els assistents a la jornada, les bones pràctiques que consideren essencials per gaudir d’una bona qualitat de vida dintre dels centres de gent gran.

El Sr. Albert Quiles, Director gerent d’Amics de la Gent Gran, va explicar les característiques pròpies de l’Associació, i va mostrar el decàleg de 10 bones pràctiques envers el bon tracte amb l’objectiu de facilitar un acompanyament a persones grans que viuen una soledat no desitjada.

L'última intervenció de la taula va anar a càrrec de la Sra. Elisabet Carrera, Infermera - Adjunta a la direcció del EAP La Mina del ICS i membre del AIFICC, que va explicar la seva experiència com a professional en aquesta zona de la ciutat de Sant Adrià del Besòs.

Ponència Sra. Mariona Rustullet
Ponència Sr. Albert Quiles