Jornada 10 anys de la Llei de Dependència

Jornada: “Malalties neurodegeneratives: Alzheimer i Parkinson”

La Fundació Agrupació i la Fundació Pere Tarrés organitzen la jornada “Malalties neurodegeneratives: Alzheimer i Parkinson”

La jornada sobre malalties neurodegeneratives organitzada per la Fundació Agrupació i la Fundació Pere Tarrés ressalta la importància d’escoltar a les persones que es queixen de la pèrdua de memòria

La directora general de Famílies de la Generalitat de Catalunya, Roser Galí; el gerent de Serveis Socials de Benestar Social de l’Àrea d’Atenció a les Persones de la Diputació de Barcelona, Josep Muñoz; la directora de la Fundació Agrupació, Imma Playà; i el director general de la Fundació Pere Tarrés, Josep Oriol Pujol, van ser els encarregats d’inaugurar la jornada.

“Farem el possible perquè a finals dels segle XXI la paraula Alzheimer estigui als llibres d’història”, va afirmar la Dra. Mercè Boada, neuròloga i fundadora de la Fundació ACE, en la conferència inaugural de la jornada “Malalties neurodegeneratives: Alzheimer i Parkinson”. Boada centrà la seva explicació en la necessitat d’escoltar a aquells que es queixen de la pèrdua de memòria, “tenen dret a ser escoltats. Igual que quan algú va al metge explicant que perd sang, es fan proves per saber si té càncer de còlon, quan algú va a l’hospital queixant-se de la seva memòria, se li han de fer proves per avaluar si pateix Alzheimer” i afegia, “la detecció precoç és molt important”.

Precisament sobre la detecció precoç ha parlat el Dr. Octavio Rodríguez, neuròleg de la Fundació ACE, en la primera intervenció de la taula rodona “Diagnosi, tractaments, recerca”. Rodríguez ha comentat que “és molt important fer un diagnòstic el més aviat possible, perquè això estalvia molt de patiment a la família i a la persona malalta i permet planificar el futur, quan la malaltia es faci més evident”. Per la seva banda, la Dra. Marta Crous-Bou, investigadora principal en epidemiologia i genètica del centre de recerca de la Fundació Pasqual Maragall, ha destacat que “l’objectiu de la nostra Fundació és la prevenció de la malaltia”. Crous-Bou també ha fet referència a què 1 de cada 3 casos d’Alzheimer es poden prevenir si es porten uns hàbits de vida saludable, amb una dieta equilibrada, activitat física i social, dormint correctament, etc. Finalment, la Sra. Laura Fernández, investigadora de la Universitat dels Pacients de la Fundació Salut i Envelliment de la Universitat Autònoma de Barcelona, ha posat en relleu la importància de les organitzacions de pacients, “han ajudat a millorar el coneixement i difusió de les malalties a la societat”. En aquest sentit, Fernández ha remarcat que, segons una enquesta feta per la fundació on treballa, 7 de cada 10 espanyols coneixen poc tot allò que envolta l’Alzheimer, però tot i això, aquesta és la segona malaltia més temuda, només per darrere del càncer.

Ponència Dr. Octavio Rodríguez
Ponència Dra. Marta Crous-Bou
Ponència Sra. Laura Fernández

En la segona taula rodona, “Com generem qualitat de vida en les persones afectades per una malaltia neurodegenerativa”, la Sra. Esther Gil, tècnica del Programa Cuidador Expert Catalunya del Programa de prevenció i atenció a la cronicitat del Departament de Salut, ha explicat que “l’objectiu del programa és donar suport als cuidadors, perquè aprenguin a cuidar-se a ells mateixos”. “Això permetrà que també acabi cuidant molt millor al malalt”, ha afegit.” La Sra. Maria Candelas, és la primera cuidadora experta del Programa Cuidador Expert Catalunya, ha fet la intervenció més emotiva de la jornada. Candelas ha explicat la seva experiència personal de 20 anys cuidant a dos familiars amb malalties neurodegeneratives. La ponent ha reclamat molt més suport al cuidador, tant des de l’administració pública com des de l’entorn de la persona malalta. “Una abraçada al cuidador a vegades fa miracles”, ha explicat emocionada. Finalment, la Sra. Eulàlia Cucurella, presidenta de la Fundació Alzheimer Catalunya, ha indicat que “s’ha de prioritzar la persona per damunt de tot, la malaltia queda en segon terme”. Cucurella ha acabat la seva intervenció reclamant que la persona malalta s’ha de sentir valorada, “l’Alzheimer en fa perdre la memòria, però no pot amb els sentiments”.

Ponència Sra. Esther Gil