Jornada 10 anys de la Llei de Dependència

Jornada: "10 anys de la Llei de Dependència"

La Fundació Agrupació i la Fundació Pere Tarrés han organitzat la jornada “10 anys de la Llei de Dependència” amb la finalitat de reflexionar sobre la tasca realitzada en relació a l’atenció a la dependència a Catalunya i abordar els reptes de futur.

El secretari d’Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, Francesc Iglesies; el gerent de Serveis Socials de Benestar Social de l’Àrea d’Atenció a les Persones de la Diputació de Barcelona, Josep Muñoz; la directora de la Fundació Agrupació, Imma Playà; i el director general de la Fundació Pere Tarrés, Josep Oriol Pujol, van ser els encarregats d’inaugurar la jornada.

“La millor manera de prevenir la dependència és actuar sobre les seves causes”, així ho va afirmar el Dr. José Manuel Ribera, catedràtic emèrit de Geriatria de la Universitat Complutense de Madrid, en la conferència inaugural de la jornada “10 anys de la Llei de Dependència”. Ribera també va destacar que “la dependència no és un problema social aïllat sinó que està vinculada a altres àmbits com el sanitari, l’econòmic, el cultural i l’educatiu”. Sobre la legislació en aquesta matèria, l’expert va remarcar que “les principals limitacions de la Llei són una dotació insuficient, les desigualtats territorials, la valoració no homogènia, que no es considerin tots els aspectes mèdics, la manca d’actuació en matèria de prevenció i l’oferta de serveis insuficient”. En la mateixa línia crítica, Ribera va afirmar que “les prestacions socials respecte a les sanitàries no són universals, no cobreixen les 24 h, no hi ha una xarxa única ni coordinació entre les prestacions socials ni amb les dels serveis sanitaris”.

Ponència Dr. José Manuel Ribera

A la taula rodona “L’experiència i valoració de 10 anys de la llei”, el director de la Fundació Salut i Envelliment de la UAB, Dr. Antoni Salvà, va afirmar que la principal dificultat per desenvolupar aquesta llei des del principi ha estat el seu finançament i que “ja vam avisar que seria difícil finançar-la si es feia només a través dels Pressupostos Generals de l’Estat”. Fent un cop d’ull a aquests deu anys, Salvà també va destacar que “un altre error que es va cometre va ser no prioritzar la prestació en serveis per damunt de la prestació econòmica, sempre que aquests serveis siguin de qualitat”. Per la seva part, la responsable del Servei d’Atenció a les Persones en Situació de Dependència (SADEP), Nèlia Ruano, també es va mostrar d’acord en que cal millorar els serveis, especialment perquè “el repte és aconseguir una major cooperació interdepartamental” que faciliti la disminució dels temps d’espera de valoració i atenció de les persones en situació de dependència. Finalment, la directora general d’ACRA, Montserrat Llopis, va insistir en què “l’assistència domiciliària serà un dels serveis que més creixerà en el futur però cal estar alerta perquè aquest creixement es produeixi a través de la professionalització de les persones que atenen als usuaris”.

Ponència Dr. Antoni Salvà
Ponència Sra. Nèlia Ruano
Ponència Sra. Montserrat Llopis

En la segona taula rodona, “Reptes de futur i prioritats en l’atenció a la dependència”, Susanna Roig, membre del Grup de Promoció de l’autonomia de la Taula del Tercer Sector i directora Gent Gran i Atenció a la Dependència Creu Roja a Catalunya, també es mostrà partidària de reformar la Llei per tal de “donar resposta als reptes de futur, especialment en el seu finançament” i va recordar que la duresa de la situació actual a causa de la crisi econòmica tindrà incidència en “la qualitat de l’envelliment futur i el sistema ha d’estar preparat”. Mònica Ribas, subdirectora general d’Atenció i de Promoció de l’Autonomia Personal del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, es va mostrar d’acord amb les tesis de Roig i va insistir en la necessitat de “potenciar les polítiques de prevenció o autonomia personal i en el treball conjunt dels àmbits social i sanitari per tal de donar les respostes adequades a cada persona”. Ribas també destacà la importància de la figura del cuidador no professional i la necessitat de “potenciar els programes respir perquè el seu benestar també repercuteix en la qualitat de l’atenció a les persones en situació de dependència”. Finalment, Juan Alamillo, membre del Consell Assessor de les Persones Grans de Barcelona, va denunciar que la reducció dels recursos a causa de la crisi econòmica ha provocat que moltes persones no hagin pogut accedir a les prestacions que requerien.

Ponència Sra. Susanna Roig

Galeria d'imatges