Jornada Envelliment, salut i societat al 2030

Jornada: Envelliment, salut i societat al 2030

La Fundació Agrupació i la Fundació Pere Tarrés organitzen la jornada “Envelliment, salut i societat al 2030”

La Fundació Agrupació i la Fundació Pere Tarrés han organitzat la jornada “Envelliment, salut i societat al 2030” per tal de debatre des de diferents perspectives multidisciplinàries els models familiars, de jubilació, de salut, els nivells d’autonomia i dependència i els recursos necessaris per fer front l’envelliment.

“L’envelliment de la població va lligat a un increment del nombre de persones en situació de dependència. És per això que la prevenció esdevé una de les estratègies clau a l’hora d’arribar a la vellesa en unes condicions més òptimes”. Així ho va afirmar el Catedràtic Emèrit de Geriatria de la Universitat Complutense de Madrid, José Manuel Ribera Casado, en la conferència inaugural de la jornada “Envelliment, salut i societat al 2030”, organitzada de manera conjunta entre la Fundació Agrupació i la Fundació Pere Tarrés. Ribera, qui va apuntar la salut com a principal preocupació de les persones grans, va subratllar la necessitat d’establir més polítiques de dependència que s’ajustin als requeriments de la societat actual. L’expert va assenyalar també la sensibilització i l’educació de la població com a factors fonamentals a l’hora d’aconseguir la integració social dels més grans, un mètode que segons Ribera és molt efectiu a l’hora de lluitar contra el sentiment de soledat que afecta a moltes de les persones d’aquesta edat. “La tasca dels cuidadors és molt important però també ho és que la persona s’integri i això és un repte que requereix l’esforç i la conscienciació de tots”.
Ponència José Manuel Ribera Casado

A la taula rodona “Canvis socials associats a l’envelliment de la població. Una realitat en la societat actual”, el professor Antoni Serra Ramoneda, de la Universitat Autònoma de Barcelona, va destacar la necessitat d’analitzar la proporció entre aquells qui actualment tenen una feina i, per tant, cotitzen a la seguretat social, i els pensionistes, a més d’apuntar que les retallades que s’estan duent a terme són en part responsables de l’increment en l’edat de la jubilació i també dels anys laborals que es requereixen per tenir accés a una pensió. Per la seva banda, el director econòmic financer d’Agrupació, Ferran Gonzalvo, va incidir en la tendència que “tenen les successives reformes que s’estan duent a terme d’orientar-se cap a una contenció i reducció del pes de les pensions sobre el conjunt de l’economia del país”. Finalment, Mariano Calle Cebrecos, arquitecte i membre de l’equip Acceplan de la UAB, va anomenar el benestar, la participació i la seguretat com els tres pilars bàsics de l’envelliment, mentre que Anna Cabré, directora del Centre d’Estudis Demogràfics, va insistir en els factors positius de l’augment de la població major de 65 anys i va aconsellar als assistents sobre la necessitat de començar a pensar en el futur. “Hem d’invertir en el dia d’avui perquè tot allò que invertim ara, ens rendirà el dia de demà”.
Ponència Antoni Serra Ramoneda
Ponència Ferran Gonzalvo Martí
Ponència Mariano Calle Cebrecos

En la segona taula rodona, “Recursos de salut i socials al 2030”, Antonio San José, metge internista i geriatra de l’Hospital Vall d’Hebron; Quico Mañós, director de Zoticos; Montse Llopis, directora general d’ACRA; i Mario Cugat, president de la FATEC, van parlar sobre els diversos recursos sanitaris i socials disponibles actualment per millorar la situació de la gent gran i van remarcar la importància de la prevenció no només a les edats intermèdies si no també durant la vellesa.
Ponència Antonio San José
Ponència Quico Mañós
Ponència Montse Llopis

La secretària de Família del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya, Dolors Gordi, el president de la Fundació Agrupació, Josep Lluís Vilaseca, i el director general de la Fundació Pere Tarrés, Josep Oriol Pujol, van ser els encarregats d’inaugurar la jornada.

Galeria d'imatges