Jornada Envelliment Actiu i Solidaritat Intergeneracional

Jornada: Envelliment Actiu i Solidaritat Intergeneracional

La Fundació Agrupació i la Fundació Pere Tarrés organitzen la jornada “Envelliment Actiu i Solidaritat Intergeneracional”

L'any 2012 ha estat declarat Any Europeu de l'Envelliment Actiu i la Solidaritat Intergeneracional. Per aquest motiu des de la Fundació Pere Tarrés i la Fundació Agrupació s'ha organitzat aquesta jornada per a debatre entre tots els sectors socials i perquè els ciutadans de més edat tinguin un paper actiu i visquin de la manera més saludable i satisfactòria possible.

“Ens trobem en un moment en què l’envelliment de la població va acompanyat de nous reptes, entre els què es troben la dependència, la cronicitat i l’Alzhèimer”. Així ho va afirmar el Director de l’Institut de l’Envelliment, Antoni Salvà i Casanovas, en la conferència inaugural de la jornada. Salvà, qui va apuntar la dieta mediterrània, l’activitat física, no fumar i no beure alcohol en excés com a principals hàbits per assegurar un envelliment saludable, va reclamar més polítiques per part de tots els agents socials a l’hora de garantir l’envelliment actiu de la gent gran, a més d’accions encaminades a afavorir les relacions intergeneracionals que redueixin l’escletxa entre els sèniors i els joves. Salvà va destacar també la importància de la prevenció a totes les edats i va recalcar que “sempre s’està a temps de fer activitats que ens permetin millorar la nostra salut i ens situïn en el camí per dur una vida saludable”.
Ponència Antoni Salvà i Casanovas

A la taula rodona “Envelliment actiu. Un repte per al futur”, la doctora Carme Triadó, de la Facultat de Psicologia de la Universitat de Barcelona, va destacar la importància de la generativitat, és a dir, del sentiment d’èxit en els reptes personals, com a un dels factors primordials a l’hora d’assolir el desenvolupament de la persona en edats avançades. “Quan t’impliques en activitats, et sents més satisfet i això no contribueix només en el propi benestar si no també en el benestar d’altres persones”.
Ponència Carme Triadó

La sociòloga Montserrat Mora, per la seva banda, va incidir en la necessitat de “caminar cap un nou pacte generacional que sigui molt més flexible, que tingui com a objectiu donar ocupació als adults grans i als jubilats recents, i que desemboqui en la creació d’un nou pacte amb la societat del benestar que sigui més sensible davant les situacions vitals”. Finalment, Ester Busquets, de l’Institut Borja de Bioètica, va declarar que “el problema de la nostra societat és que no està preparada per envellir degut a que hi ha un predomini clar del culte a la joventut, la bellesa i la salut”.
Ponència Montserrat Mora

En la segona taula rodona, “Bones pràctiques europees en les relacions intergeneracionals”, Dolors Juvinyà, de la Càtedra de Promoció de la Salut de la Universitat de Girona; Milagros Julve, de la Facultat de Ciències Socials de la Universitat de València; Mª Carme Arqués, de la Federació d’Associacions de Gent Gran de Catalunya (FATEC); i Adriano Amorosi, d’Espiral Entitat de Serveis, van presentar alguns casos d’èxit sobre envelliment actiu i solidaritat entre generacions on han participat les seves associacions i dels quals han pogut ser testimonis al llarg de la seva trajectòria professional.
Ponència Dolors Juvinyà
Ponència Milagros Julve
Ponència Mª Carme Arqués
Ponència Adriano Amorosi

El secretari de Família del Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya, Ramon Terrassa, el president de la Fundació Agrupació, Josep Lluís Vilaseca, i el director general de la Fundació Pere Tarrés, Josep Oriol Pujol, van ser els encarregats d’inaugurar la jornada.