Jornada: “NO al Maltractament a les Persones Grans”

Jornada: “Models i tendències en la cura a les persones grans”

La Fundació Agrupació i la Fundació Pere Tarrés organitzen la jornada “Models i tendències en la cura a les persones grans”.

El gerent de l’Àrea de Benestar Social de la Diputació de Barcelona, Josep Muñoz; el director general de la Fundació Pere Tarrés, Josep Oriol Pujol, i el patró de la Fundació Agrupació, Miquel Vilardell van ser els encarregats d’inaugurar la jornada.

La Dra. Begoña Roman, professora de la Facultat de Filosofia de la UB i presidenta del comitè d'ètica de Serveis Socials de Catalunya. Sota el títol “L'ètica de la cura: el repte de la transformació de l'atenció”, va explicar l'evolució del model de cura des d'una visió passiva de la persona atesa fins a la situació present en la qual la persona ha de ser sempre el centre de l'atenció. Aquestes cures no poden dependre de l'empatia del cuidador i exigeixen una cultura i una educació col·lectives, que donin sentit de pertinença a qui les dona.

Amb l'augment de l'esperança de vida, cada vegada més persones necessitaran cures i augmenten els reptes. Aquests van des de la necessària flexibilitat d'unes societats moralment plurals, en les quals la noció de qualitat de vida és diversa, fins a l'ús de les màquines en aquestes cures i el model de societat i cultura que perseguim, amb la lluita imparable contra l'envelliment com a teló de fons.

Des de Sostre Cívic, el Sr. Josep Mª Ricart va explicar el model de convivència cooperatiu per a persones grans per al que treballa i que es plasma en apartaments d'uns 50m, amb espais comunitaris.

La Sra. Mariona Rustullet, com a directora tècnica i d'operacions de Sumar, empresa pública especialitzada en residències i centres de dia, va aportar l'experiència innovadora d'aquests serveis públics, amb centres per tot Catalunya.

Per la seva part, la Sra. Carmen Borreguero, tècnica de l'Ajuntament de Barcelona, va exposar el programa per als més vulnerables del districte d'Horta-Guinardó, intervenció a la que van seguir les exposicions del Sr. Josep de Martí, director d'Inforesidencias.com i el Dr. Antoni Salvà, director de la Fundació Salut i Envelliment. Aquests dos últims van portar la mirada cap a Europa per concloure que no existeix un model únic, encara que sí que s'entreveu una filosofia única més humanista i centrada en la persona. El millor model de cures ha de tendir que la persona se senti com a casa, ha de ser flexible i cobrir totes les necessitats d'atenció i salut necessàries i que, sovint, són complexes. La mateixa comunitat i les institucions s'han de coordinar per assegurar la sostenibilitat i solvència d'un sistema de protecció social insuficient al nostre país. Aquesta taula de debat va ser moderada pel Sr. Rafael Ruiz, director de Relacions Institucionals, Formació i Consultoria de la Fundació Pere Tarrés.

Ponència Sr. Josep Mª Ricart
Ponència Sra. Carmen Borreguero
Ponència Sr. Josep de Martí
Ponència Dr. Antoni Salvà

Sobre aquesta última qüestió va tractar la conferència de clausura a càrrec del Dr. Guillem López-Casasnovas, catedràtic d'Economia de la Universitat Pompeu Fabra i director del Centre de Recerca en Economia i Salut de la UPF. López-Casasnovas va assenyalar la distància entre el discurs macroeconòmic imperant i la realitat social per defensar un model en el qual el particular pugui finançar-se els petits cuidats recurrents i la comunitat sigui la que garanteixi els grans desafiaments (malalties i grans dependències) mitjançant la mutualització. La directora de la Fundació Agrupació, la Sra. Imma Playà, va ser l'encarregada de donar pas a l'esmentada conferència.

Ponència Dr. Guillem López-Casasnovas

Galeria d'imatges